Από τις αρχές του Οκτώβρη ξεκίνησε στο τμήμα μας η εφαρμογή του πρώτου Προγράμματος Καλλιέργειας Δεξιοτήτων για τη φετινή σχολική χρονιά, που έχει τίτλο «Έλα στη θέση μου να έρθω στη δική σου». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εντάσσεται στη Θεματική Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη.  Οι δραστηριότητες του προγράμματος είναι δομημένες με κατάλληλο τρόπο ώστε να προωθήσουν στα παιδιά του Νηπιαγωγείου τις ιδέες της συνεργασίας, της αποδοχής του άλλου, του αλληλοσεβασμού και της ειρηνικής επίλυσης των προβλημάτων, μέσα στο πλαίσιο της δημοκρατικής και πολυπολιτισμικής μας κοινωνίας.

Οι δραστηριότητες έχουν ως παιδαγωγικό άξονα την εκμάθηση μέσω επίλυσης προβλήματος, καθώς τα παιδιά με αφορμή την κατάσταση προβληματισμού κατευθύνονται σε διερευνήσεις,, δοκιμές, ανακαλύψεις και σχεδιασμό  δράσεων  προκειμένου να οδηγηθούν στη λύση. Η μάθηση πλαισιώνεται από τη σύνδεση της εμπειρίας των παιδιών (learning by doing), της συνεργασίας μέσα από την συνύπαρξη ως ομότιμο μέλος ομάδας  και με τον αναστοχασμό των καθημερινών βιωμάτων των ίδιων των παιδιών.

Οι βασικές έννοιες που προσεγγίστηκαν στα δυο πρώτα εργαστήρια, ήταν η αντιπαραβολή του ¨τί είναι κάτι που θέλω/ επιθυμώ¨ με το ¨τι πραγματικά χρειάζομαι¨, ο σεβασμός στα διαφορετικά θέλω και τις ανάγκες του άλλου, η συνεργασία και η συνεργατικότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η επίλυση συγκρούσεων.

Παρακάτω, περιγράφονται συνοπτικά ορισμένες από τις δραστηριότητες των δυο πρώτων εργαστηρίων.

   

Τα παιδιά επέλεξαν ελεύθερα μέσα από διάφορες εικόνες αντικείμενα, τα οποία επιθυμούσαν να έχουν, όπως ποδήλατα, κουκλόσπιτα, παιδικά δωμάτια, φουσκωτά παιχνίδια, κλπ. Συνειδητοποιήσαμε πως όλοι μας δεν επιθυμούμε τα ίδια πράγματα και ότι αυτό είναι θεμιτό και φυσιολογικό, αφού όλοι είμαστε διαφορετικοί.

   

Υπήρξαν, όμως, και περιπτώσεις που δυο παιδιά ήθελαν να πάρουν την ίδια εικόνα. Συζητήσαμε μέσα από παιχνίδια ρόλων τα συναισθήματα που προκαλούνται από μια τέτοια κατάσταση (στενοχώρια, θυμός, ζήλια) και ανακαλύψαμε πως ο τρόπος επίλυσης της διαφωνίας θα μπορούσε να είναι το να μοιραζόμαστε και να παίζουμε μαζί ή να επιλέγουμε κάτι άλλο που θα μας αρέσει εξίσου.

   

Μιλήσαμε για τις πραγματικές ανάγκες που έχουν όλοι οι άνθρωποι και διαχωρίσαμε την έννοια του χρειάζομαι πραγματικά από αυτή του επιθυμώ να έχω. Τα παιδιά κατέγραψαν, ζωγραφίζοντας τις βασικές ανάγκες σε αντιπαραβολή με τις επιθυμίες τους, για παράδειγμα θέλουμε ένα κουκλόσπιτο αλλά χρειαζόμαστε ένα σπίτι για να μένουμε, θέλουμε ένα ποδήλατο αλλά πραγματική μας ανάγκη είναι το φαγητό και ο ύπνος.

    

Εξηγήσαμε πως η κάθε βασική ανάγκη έχει ένα όνομα: δικαίωμα. Ανακαλύψαμε τα Δικαιώματα των παιδιών μέσα από κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια ρόλων.

    

Τα παιδιά συζητώντας σε ομάδες και έπειτα στην ολομέλεια εντόπισαν τα βασικά δικαιώματα και στη συνέχεια ζωγράφισαν για τις ανάγκες των παιδιών.

     

Τέλος,  έφτιαξαν τον χάρτη των δικαιωμάτων με τον δικό τους τρόπο.

.      

Το πρόγραμμα του εργαστηρίου δεξιοτήτων συνεχίζεται και θα σας το παρουσιάζουμε σε επόμενες αναρτήσεις μας.